Είσαι Υποψήφιος;

Είσαι υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές;

Δημιούργησε τώρα το προφίλ σου
Πλήρης οδηγός υποψηφίων
με ταξινόμηση ανά περιοχή
Υποψήφιος Βουλευτής
ΜΑΡΔΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Χρυσοβέργη
Επιστροφή στη λίστα back

ΜΑΡΔΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Χρυσοβέργη

Υποψήφιος Βουλευτής στον νομό

Πολιτική παράταξη: ΣΥ.ΡΙΖ.Α

Γραμματικές Γνώσεις
1990 - Πανεπιστήμιο, Paris II-Panthéon, Παρίσι, Γαλλία Διδακτορική Διατριβή: "Η Θεωρία των ενδοκλαδικών ανταλλαγών. Η περίπτωση της ΕΟΚ. Βαθμός "Αριστα" (ΔΙΚΑΤΣΑ αρ. Πράξης 19519 της 29-8-90)
1979-1982 - Μεταπτυχιακές σπουδές: i) D.E.A. (Master) στην Ευρωπαϊκή Οικονομία, Πανεπιστήμιο Paris II- Panthéon, Παρίσι, Γαλλία. (ΔΙΚΑΤΣΑ αρ. Πράξης 10378 της 4-2-83) ii) Δίπλωμα στα Οικονομικά, Centre Universitaire d΄Etudes des Communautés Européennes, Πανεπιστήμιο Paris I - Panthéon Sorbonne, Παρίσι, Γαλλία.
1979 - Πτυχίο Οικονομικών Επιστημών, της Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης.
Επαγγελματική Πείρα
Οκτώβριος 2012 - Καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ.
Ιούλιος 2004 - Αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ.
1999- Ιούλιος 2004 - Eπίκουρος καθηγητής του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών, ΑΠΘ. 1996 –2005 Επιμορφωτής, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίησης, Θεσσαλονίκη
1993-1999 - Λέκτορας, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών,Α.Π.Θ.
1982-1993 - Επιστημονικός Συνεργάτης, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ.
1982-1992 - Εμπορος, Χονδρεμπόριο παιγνιδιών στη «Μάρδας Πολυχρονιάδης ΟΕ»
Πολιτική Κοινωνική δράση, Επιτελικές Θέσεις και Εκπροσώπηση
2008 - Επικεφαλής Ομάδας Εργασίας για το Εμπόριο-Παραγωγή του Τομέα Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ
2006-2007 - Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Α΄Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς
Oκτ. 2002 - Απρ.2004 - Διευθύνων Σύμβουλος του Ελληνικου Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου ΟΠΕ ΑΕ
Απρ. 2000-Φεβρ. 2002 - Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης
2006-2007 - Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ
2004-2008 - Εκλεγμένος εκπρόσωπος στη Γενική Συνέλευση των Αντιπροσώπων του Οικονομικού Επιμελητήριου Ελλαδας με την ΠΑΣΚ-Ο.
2004-2006 & 2008-2010 - Διευθυντής του Τομεά Γενικής Οικονομικής θεωρίας και Πολιτικής του Τμήματος Οικονομικων Επιστημών του ΑΠΘ
2002-2006 - Μέλος του ΔΣ του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Ελλαδας
Διδακτική Εμπειρία
2000-2004 - Παραδόσεις στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στην οργάνωση και Διοίκηση Βιομηχανικών Συστημάτων του Πανεπιστημίου του Πειραιά, στο μεταπτυχιακό με ειδίκευση τα Logistics.
1993-2000 - Διδασκαλία στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΑΠΘ στα ακόλουθα μαθήματα: 
• Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις, 
• Εφηρμοσμένη Οικονομία 
• Οικονομική Πολιτική, 
• Δημόσια Οικονομική. 
• Ευρωπαϊκή Οικονομία.
Χώροι Έρευνας/Εξειδίκευσης
Διεθνές εμπορικές σχέσεις – ενδοκλαδικό εμπόριο,
Δημόσια Οικονομικά
Οικονομική ανάλυση των Προμηθειών του Δημοσίου,
Ευρωπαϊκή Οικονομία,
Ξένες Άμεσες Επενδύσεις,
Τεχνολογική Έρευνα και εμπόριο.
Οικονομία της Τουρκίας

Δραστηριότητες σε Διεθνής Οργανισμούς
1995-1997 - Σύμβουλος (Consultant) στην Γενική Διεύθυνση των Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων (D.G ΙΙ) και της Γενικής Διεύθυνσης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και Τουρισμού (DG XXIII), της Επιτροπής της Ε.Ε.
Ιαν. 1993-Αυγ. 1994 - Εθνικός Αποσπασμένος Εμπειρογνώμονας, Γενική Διεύθυνση της Εσωτερικής Αγοράς και των Χρηματοδοτικών Υπηρεσιών, Τμήμα των Κρατικών Προμηθειών-Οικονομικά θέματα, (DGXV/B/4), της Επιτροπής της ΕΕ.
Ιαν. 1992-Δεκ. 1992 - Επικουρικός Υπάλληλος, Γενική Διεύθυνση της Εσωτερικής Αγοράς και των Βιομηχανικών Υποθέσεων, Τμήμα των Κρατικών Προμηθειών- Οικονομικά Θέματα,(DG III/B/3) της Επιτροπής της ΕΕ.
-Κύρια αρμοδιότητα κατά τα 2,8 χρόνια εργασίας στην Επιτροπή της ΕΕ ήταν, η έρευνα με αντικείμενο την οικονομική ανάλυση των κρατικών προμηθειών. Φεβ. 1989-Αυγ. 1989 - Σύμβουλος (Consultant), Γενική Διεύθυνση των Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων (D .G ΙΙ ),
Φεβ. 1986-Οκτ. 1986 - Απασχόληση, στην Γενική Διεύθυνση των Οικονομικών και Χρηματοδοτικών Υποθέσεων.(DG II/B), της Επιτροπής της ΕΕ. κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής μου άδειας για το εξωτερικό.
Ξένες Γλώσσες Αγγλικά, Γαλλικά
Δημοσιεύσεις στα Αγγλικά και Γαλλικά
• Trading and Investing in the Name of…..: Economic Relations between Greece and FYROM, Southeast European and Black Sea Studies, 2008, Vol. 8, pp.253-267( με Νίκα).
• Economic Integration and Intra-industry Trade between the European Community and the Western Balkan Countries, Transition Studies Review, 2008, Vol. 15, pp.511-523 (με Νίκα).
• European Integration, Intra-industry Trade in Vertically Differentiated Products and the Balkan Countries, International Advances in Economic Research, 2008, Vol. 14, pp.355-368 (Με Νίκα).
• Foreign Diect Investments and Public Procurement: A Cross Section Analysis for UK, Italy, Germany and France Atlantic Economic Journal, 2008, Vol. 36, pp.183-193 (με Βαρσακέλη και Παπαχρήστου).
• The Latest Enlargement of the EU and Buy National Rules, The World Economy,2005,Vol 28, pp. 1933-50.
• The EU-Turkey Customs Union and Greece. Who is the Loser?, Intenational Advances in Economic Research, November 2002, Vol.8, pp.175-286.
• Sience Park, a High Tech Fantasy? An analysis of the Science Parks of Greece, Technovation, 22, 2002, pp.123-128 ( με Βαρσακέλη και Μπακούρο)
• Performance Indicators for Monitoring the Public Procurement, Public Finance, Vol. ¾, 1997, pp.411-428. (published 2000)
• Public Procurement Policy and the Czech Industry, International Advances for Economic Research, Vol 6, 2000, pp.488-496 (με Βαρσακέλη)
• Tendering Procedures and Buy National Policies, International Advances for Economic Research, Vol 5, 1999, pp.189-203
• ‘Buy National Policies and Industrial Performance, European Purchsing and Logistics Strategies July 1999, pp.145-149
• “Japanese Foreign Direct Investments in European Union: An Extension of the Keiretsu Network?’ The Mid-Altantic Journal of Business, Vol. 34, Decemeber 1998 pp. 190-203 (με Πουρναράκη και Βαρσακέλη)
• 'Selection Criteria and Award Procedure in Public Procurement', International Advances for Economic Research, Vol 3, February (1997), pp. 91-111. (με Τριανταφύλλου)
• 'FDI's in a Small Economy: The Case of Greece' άρθρο, Economia Internationale, Vol. XLIX, 3,(1996), pp. 401-415. (με Βαρσακέλη)
• 'Technological Innovation, Demand Structure, Intra-industry Trade and Hierarchy of the Economies -A Three Dimensional Presentation," άρθρο, Economics of Innovation and New Technology no 4, (1995), pp. 51-56.
• 'Criteria for Qualitative Selection in Public Procurement: A legal and Economic Analysis, άρθρο, Public Procurement Law Review, August, (1995), pp. 145-158 (με Τριανταφύλλου)
• 'Statistical Performance Indicators for Keeping Watch over the Public Procurement' Δημοσιεύθηκε, μετά από επιλογή σε σύνολο 120 άρθρων, στην σειρά Social Scineces του COST Α7, Vol 4/ΙΙ, των εκδόσεων της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (Γ.Δ. ΧΙΙ), το 1995.
• 'Technological Innovation Export Performance and Trade in Manufactures Products' άρθρο, Rivista Internationale Di Scienze Sociali, no 1, (1994) pp. 17-34.
• 'Spécialisation et echanges intra-branche: Reflet de l΄absence de politique industrielle commune dans le cas des neufs Etats-membres de la CEE', άρθρο, Economie Appliquée, tome XLVI,(1994) no 1, (1994), pp. 127-50.
• 'The Profile of the Industries Supplying the Utilities Sectors in the Southern Regions of the EC',άρθρο, Public Procurement Law Review, no 2, (1994), pp.87-97.
• 'Intra-industry Trade in Manufactured Products between the EEC and the Eastern European Countries', άρθρο, Journal of World Trade, vol. 26, no 5, October, (1992) pp.1-24.
• 'The Impact of the Internal Market by Industrial Sector: The Challenge of Member States-Greece', (με Βαρσακέλη), European Economy, special number, November(1990), pp. 177-201.
• 'Les echanges intra-branche entre la CEE et les Etats Unis: L΄influence de la politique économique americaine (1978-1985), Δημοσιεύθηκε απο τον Nathan ed., Paris, 1988.
• 'Les echanges intra-branche: Le cas de la Communauté Economique Européenne (CEE)', article, Revue d΄Economie Industrielle, 4eme trimestre, 34, (1985), pp. 71-85.
Μονογραφία, Μελέτες και Βιβλία
• ‘Διεθνείς Οικονομικές Σχέσεις‘ Βιβλίο, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσσαλονίκη, (2006), (σελ. 400).
• ‘Από την ΕΟΚ στην ΕΕ- Από την ολοκλήρωση της Ενιαίας Αγοράς έως την πολιτική ενοποίηση του Ευρωπαϊκού χώρου’, Βιβλίο, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θσσαλονίκη, (2005), (σελ. 693)
• ‘Τα Οικονομικά των προμηθειών του Δημοσίου’ Βιβλίο, Εκδόσεις ΖΥΓΟΣ, Θεσσαλονίκη, (1999), (σελ. 417).
• 'Οι Επιπτώσεις του 1992 στις Ελληνικές εξαγωγές και εισαγωγές'. Μελέτη, υπό την αιγίδα του Ελληνικού Κέντρου Ευρωπαϊκών Μελετών (EKEM), εκδόθηκε στις εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα, Ιούνιος (1993).
• 'The competitively of the Greek Industry' Μελέτη από κοινού, Γενική Διεύθυνση II και III της Ευρ. Επιτροπής σε συνεργασία με το KEΠE και IOBE. Μέλος της ομάδος εργασίας της Γενικής Διεύθυνσης ΙΙ, Δεκέμβριος, (1986)
• Japanese Manufacturing FDI’s in Europe:Present Idiosyncrasies and Future Prospects (with M. Pournarakis ans N. Varsakelis) in : Global Trading Arrangements in Τransition, ed. Ch. Paraskevopoulos, 2000, (London: Edward Elgar)
• Συμμετοχή σε μελέτη (με δύο κεφάλαια) με αντικείμενο τις επιπτώσεις της Τελωνειακής Ένωσης Τουρκίας ΕΕ στην Ελληνική οικονομία. Συντονιστής της μελέτης ήταν ο καθηγητής κος Γεωργακόπουλος του Οικονομικου Παν/μιου Αθηνών (1998-1999). Το πρώτο κεφάλαιο της συμμετοχής ολοκληρώθηκε σε συνεργασία με τον καθ/τη κο Μούτο. Σε συνεργασία τέλος με τον ίδιο καθ/τη, αναμορφωμένο κείμενο της μελέτης μας παρουσιάστηκε στο Συνέδριο της Atlantic Economic Society με τον τίτλο «Τurkey - EU Customs Union and Greece. Who is the Loser?”, στο Μόναχο, το 2000.
Παρουσιάσεις σε Διεθνή Συνέδρια
• Foreign Direct Investments and Public Procurement: A Cross Section Analysis for UK, Italy, Germany nad France, Communiction, Congress of Interantional Atlantic Economic Association, 15- 19 March, Berlin, 2006.
• Turkey-EU and Customs Union and Greece. Who is the Loser” Ανακοίνωση, Διεθνές Συνέδριο της Atlantic Economic Society, Μόναχο, Μάρτιος (2000) (με Μούτο)
• Europe Agreements and Public Procurement Policy” Ανακοίνωση, Διεθνές Συνέδριο της Atlantic Economic Society, Μόναχο, Μάρτιος (2000)
• “Buy National” Policies and Industrial Performance. Aνακοίνωση, Διεθνές συνέδριο, οργανωτής IPSERA, Δουβλίνο, Μάρτιος, (1999).
• Public Procurement and its Effects on Foreign Direct Investments, Ανακοίνωση, Διεθνές Συνέδριο της Atlantic Economic Society, Λονδίνο, Μάρτιος (1997)
• Performance Indicators for Monitoring the Public Procurement, Ανακοίνωση, Διεθνές Συνέδριο, οργανωτής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Λουμπλιάνας, Σεπτέμβριος (1996). Aποτελεί το αναθεωρημένο κείμενο του άθρου/παρουσίασης με τον τίτλο "Statistical Performance Indicators for Keeping Watch over the Public procurement
• "Mergers and Acquisitions in Greece for thε period 1988-95" και " The Structural Idiosyncrasies of japanese FDI in Europe", Ανακοινώσεις, Διεθνές Συνέδριο που οργανώθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο των Αθηνών και το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του πανεπιστημίου του York, Aυγουστος (1996). Η πρώτη έγινε αποδεκτή για παρουσίαση επίσης στο 22 Ετήσιο Συνέδριο της ΕΙΒΑ, Στοκχόλμη, Δεκέμβριος (1996) (με Πουρναράκη και Βαρσακέλη).
• Monitoring the Public Procurement: Criteria for Qualitative Selection' Ανακοίνωση, Διεθνές Συνέδριο της Atlantic Economic Society, Παρίσι, Μάρτιος (1996) και Internatiomal Assosication of Law and Economics, Bern , 6-10 September (1995) ( με Τριανταφύλλου).
• 'Statistical Performance Indicators for Keeping Watch over the Public Procurement' Μια πρώτη παρουσίαση μόνο της μεθοδολογίας πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι το 1992 . Το άρθρο είχε τίτλο 'Indicateurs statistiques de performance pour la surveillance des marchιs publics', Colloque International de Commission pour l΄Etude des Communautιs Europιennes (C.E.D.E.C.E), Paris, 8-9 October (1992).
• Ολοκληρωμένη παρουσίαση της μεθοδολογίας και των αποτελεσμάτων της μελέτης πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία σε Συνέδριο που οργάνωσε το Economic and Social Research Council (ESRC) , Exeter, September 8-11 (1994) και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του (1994). Μια τρίτη παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο συνέδριο που οργάνωσε η Atlantic Economic Asssociation, Vienna, 11-14, March, (1995).
• Structural Adjustments and Growth Policies in Europe: Competition and/or Co-operation? Συζητητής (Discussant), International Conference, University of Munster, Munster, 8-9 July, (1994)
• 'The Future of Eastern and Central Europe in the World Economy' Contribution, Jubilee Conference, Hungarian Scientific Council for the World Economy, Βουδαπέστη, 17-18 November 1992. Περίληψη δημοσιεύθηκε στο Trends in World Economy, no 71, (1993)
• 'The Impact of Foreign Direct Investments to the Greek Economy', 18ο Ετήσιο Συνέδριο της ΕΙΒΑ, Reading, Δεκέμβριος (1992) ( με Βαρσακέλη),
• 'Intra-industry Trade in Manufactured Products between the EEC and the Eastern European Countries', 2nd Συνέδριο της European Association for Comparative Economics (EACES), Groningen, 24-26, Σεπτέμβριος 1992.
Μέλος Επιστημονικών Εταιριών
• Ιδρυτικό μέλος της, "European Economic Association", (1986)
• Μέλος της "Ελληνικής Πανεπιστημιακής Ένωσης Ευρωπαϊκών Σπουδών " από το (1997)
• Μέλος της "Atlantic Economic Association " από το (1995)
• Μέλος της "International Purchasing and Supply Education and Research Association" από το (1994)
• Μέλος της "Federation Nationale des Docteurs d΄Etat de France" από το ( 1994)
• Μέλος της "European International Business Association" από το (1992)
• Μέλος της "Association Francaise de Science Economique", από το (1984)
• Μέλος της "Ελληνικής Εταιρίας Οικονομολόγων" από το (1984) 
Διάφορες Δραστηριότητες
1999-2000 - Συντονιστής σε ερευνητική μελέτη του προγράμματος PHARE-ACE με θέμα την οικονομική ανάλυση των προμηθειών του δημοσίου κρατών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης (Σύμβαση P97-8213-R)
1999 - Συμμετοχή στον σχεδιασμό του Επιχειρησιακού Προγράμματος Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΠΕΤ ΙΙΙ) της περιόδου 2000-2006
1997 - Regional Editor του περιοδικού International Advances in Economic Research
Απρίλ. 1996 - Μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου της Εταιρίας Οικονομολόγων Θεσ/νίκης με θέμα" Η Ευρωπαϊκή Επιχείρηση στην Διεθνοποιημένη Αγορά". (4-6 Απριλίου 1996)
Ιαν. 1996 - Εθνικός Εμπειρογνώμονας της ΓΓΕΤ του Υπουργείου Βιομηχανίας στο Συνέδριο του ΟΟΣΑ, στο Οσλο, με θέμα "Creativity, Innovation and Job Creation"(11-13 Ιανουαρίου 1996)
Νοέμβ. 1992 - Μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου της Εταιρίας Οικονομολόγων Θεσσαλονίκης , με θέμα "Ευρωπαϊκός Χρηματοδοτικός Χώρος", Θεσσαλονίκη, (19-22 Νοεμβρίου 1992).
Δεκέμ. 1991 - Μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής του Διεθνούς Συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρίας Οικονομικών Επιστημών, με θέμα Οικονομικές Σχέσεις Ανατολής -Δύσης, Θεσσαλονίκη, (20-23 Δεκεμβρίου 1991).
1994-1998 - Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρίας Οικονομολόγων Θεσ/νίκης
1977-1979 - Στρατιωτική θητεία στην Πολεμική Αεροπορία


Δημοσιεύσεις του υποψηφίου

Από το 1997 με το «Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης» της ΕΕ άρχισε να μεθοδεύεται η ισχυροποίηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας εντός της ΕΕ. Το 2011 με ένα «πακέτο 6 μέτρων» (πέντε Κανονισμοί και μία Οδηγία) έγινε νέο βήμα για την πιο σφικτή παρακολούθηση-εποπτεία, με την επιβολή προστίμων και κυρώσεων εις βάρος των κρατών-μελών που εκτροχιάζονται δημοσιονομικά. Η έννοια της μακροοικονομικής ανισορροπίας ταυτίστηκε με την εκτροπή των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και του χρέους στα πέντε από τα έξι προαναφερθέντα νομοθετήματα.

Ο Κανονισμός 1176/2011 -το έκτο νομοθέτημα από το εν λόγω «πακέτο»- προτείνει ένα μηχανισμό επαγρύπνησης για τον έγκαιρο εντοπισμό των νεοεμφανιζόμενων μακροοικονομικών ανισορροπιών. Γι’ αυτό οικοδομούνται επίσης οικονομικοί και χρηματοοικονομικοί δείκτες με σκοπό τον εντοπισμό των ανισορροπιών κ.λπ.

«Ανισορροπίες» νοούνται κατά το άρθρο 3 του Κανονισμού 1176/2011, οι μακροοικονομικές εξελίξεις που επηρεάζουν δυσμενώς την εύρυθμη λειτουργία της οικονομίας ενός κράτους μέλους ή της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης ή της Ένωσης συνολικά.

«Υπερβολικές ανισορροπίες» νοούνται στο ίδιο άρθρο, οι σοβαρές ανισορροπίες, συμπεριλαμβανομένων των ανισορροπιών που θέτουν ή θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.

Υφίστανται όμως ανισορροπίες ακόμη και στις περιπτώσεις ισχυρών πλεονασμάτων στις εμπορικές σχέσεις ενός κράτους-μέλους, όπως σκιαγραφούνται στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών του. Πράγματι, αυτές επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της Οικονομικής Ένωσης, μέσω των δυσμενών αρνητικών τάσεων σε ισοζύγια τρεχουσών συναλλαγών άλλων κρατών-μελών, λόγω των υπερπλεονασμάτων κάποιων άλλων.

Πλην του «πακέτου των 6 μέτρων», νέα προσπάθεια για εντονότερη εποπτεία και στενότερη οικονομική συνεργασία προβλέπεται από το «πακέτο των 2 μέτρων» του 2013, όπως και από τη «Συνθήκη για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση ή άλλως το Δημοσιονομικό Σύμφωνο» (Fiscal Compact).

Το Σύμφωνο υπογράφηκε από τα 25 κράτη μέλη το 2012 ενώ επιδιώκεται η ενσωμάτωσή των ουσιαστικών διατάξεων του Συμφώνου στο Δίκαιο της Ένωσης. Η όλη διαδικασία θα κλείσει με την συζήτησή της στο Συμβούλιο και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στα μέσα του 2019.

Ιδιαίτερα αυστηρό το εξεταζόμενο Σύμφωνο προβλέπει ισοσκελισμένους κρατικούς προϋπολογισμούς (της γενικής κυβέρνησης) ή διαρθρωτικό έλλειμμα που δε θα υπερβαίνει το 1% του ΑΕΠ αν το χρέος του κράτους-μέλους είναι κάτω από το 60% του ΑΕΠ.

Από μόνα τους όλα τα ανωτέρω οδηγούν σε μια και μοναδική εξέλιξη: Υφίσταται ιδιαίτερα ισχυρή δημοσιονομική πειθαρχία που συνοδεύεται με κυρώσεις-πρόστιμα, ενώ από την άλλη οι όποιες μακροοικονομικές ανισορροπίες που προκαλούνται από υπερπλεονάσματα αντιμετωπίζονται με σχετική επιείκεια.

Αναλυτικότερα, έχοντας υπόψη ότι τα εμπορικά υπερπλεονάσματα είναι το προϊόν της ανοιχτής αγοράς της ΕΕ, από όπου αντλούν ιδιαίτερα πολλά οφέλη κάποια κράτη-μέλη ενώ άλλα συσσωρεύουν ζημίες, τότε μπορεί να προβλεφθεί μαζί με τις δεσμεύσεις του Δημοσιονομικού Συμφώνου το εξής:

Κράτη-μέλη που καταγράφουν πλεονάσματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών άνω του 4% του ΑΕΠ, θα μεταφέρουν το υπερπλεόνασμά τους στον προϋπολογισμό της ΕΕ. Τα ποσά αυτά θα χρησιμοποιούνται είτε για να καλύψουν ανάγκες της Ενιαίας Πολιτικής της Άμυνας είτε για να βελτιώσουν τη ρευστότητα στην αγορά κρατών που επιδιώκουν τη σύγκλιση με τον προαναφερθέντα δημοσιονομικό στόχο κ.ά. Με τον τρόπο αυτό μειώνεται μέρος των δυσμενών επιπτώσεων των προαναφερθεισών πολιτικών, που πηγάζουν από την αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία.

Από την άλλη θα είναι σκόπιμο να διορθωθεί και μια δεύτερη στρέβλωση, που συνδέεται με την ιδιότυπη δημοσιονομική πειθαρχία που έχει υιοθετήσει η Ένωση. Ειδικότερα, εφόσον το διπλό έλλειμμα (κρατικού προϋπολογισμού και ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών) επιδιώκεται να διορθωθεί μόνο με δημοσιονομικά μέτρα (με μείωση των δημοσίων δαπανών) και με μέτρα λιτότητας (με μείωση μισθών κ.λπ), εξελίξεις όμως που οδηγούν σε ύφεση, ενώ επιδιώκουμε αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών, θεωρείται σκόπιμο να υιοθετηθεί το ακόλουθο:

Να προβλεφθεί ένας μηχανισμός δημιουργίας ρευστότητας υπέρ της αγοράς-επιχειρήσεων έτσι ώστε να αυξάνονται οι ιδιωτικές επενδύσεις και οι εξαγωγές, αφού με τις περιοριστικές πολιτικές μειώνονται δημόσιες δαπάνες και κατανάλωση. Μόνο έτσι δεν οδηγούμαστε στο φαύλο κύκλο της ύφεσης που εισάγει η αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία της μορφής που έχει επιλεγεί.

Αν η Ένωση θέλει να τιμωρήσει μια κυβέρνηση γιατί εκτροχιάζει τον κρατικό της προϋπολογισμό, δε χρειάζεται απαραίτητα να τιμωρεί και την αγορά. Τιμωρία της αγοράς με έλλειψη ρευστότητας οδηγεί σε αργό θάνατο μέσω της αβεβαιότητας που εισάγεται στην οικονομία. Οπότε, οι όποιες σκέψεις για το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο (ΕΝΤ) ή γι’ οποιονδήποτε άλλο μηχανισμό με ισοδύναμο αποτέλεσμα σε ζητήματα δημιουργίας ρευστότητας οφείλουν να κινούνται σε κατεύθυνση πολύ διαφορετική εκείνης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ).

Τα περιφερειακά συνέδρια με σκοπό την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας προσδιόρισαν τα τοπικά αναπτυξιακά της δεδομένα. Πέραν αυτών όμως, απαιτείται η χάραξη των στρατηγικών επιλογών για τον γενικότερο προσανατολισμό της εθνικής παραγωγής.

Η οικονομία μας επιζητεί να ζήσει μια νέα πρόκληση. Οι ταχύτητες όμως με τις οποίες οφείλει να κινηθεί η κυβέρνηση, πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα, αποτελούν τον κύριο παράγοντα επιτυχίας του όλου εγχειρήματος. Οι τελευταίες, σε συνδυασμό με μια άλλη αναπτυξιακή κουλτούρα μπορούν να δώσουν αποτελέσματα ακόμη και στη βραχυχρόνια περίοδο.

Οι πολιτικές υπέρ των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ), των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), σε συνδυασμό με τα μέτρα υπέρ της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, κινούνται εύλογα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Παρόλα αυτά, η οικονομία επιζητεί θεαματικές προσπάθειες αναζωογόνησης της μέσω της εκλογικευμένης ελάφρυνσης των φόρων, των γραφειοκρατικών διαδικασιών που αφορούν στην αδειοδότηση των νέων επενδύσεων και στις φορολογικές ρυθμίσεις. (1ος, 2ος και 3ος παράγοντας δημιουργίας μη φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος σύμφωνα με το Global Competitiveness Report). Για προτάσεις σχετικά με την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των επενδύσεων βλ. http://www.mardas.eu/PDF/Metra1516/Adeiodotisi_Ependiseon_Aplopoiisi_Adiodotisis_Mardas_Martios2016.pdf.

Απομένουν ακολούθως να τεθούν σε εφαρμογή οι κύριες στρατηγικές επιλογές. Η πολιτική υπέρ των νεοφυών επιχειρήσεων, αν και με μεγάλη καθυστέρηση δεκαετίας, αρχίζει να αποδίνει καρπούς. Απαιτείται όμως το κτίσιμο εκείνης της βιομηχανίας που θα απορροφήσει τις νέες καινοτόμες λύσεις που προτείνονται.

Τόσο η οικονομική θεωρία, όσο κι η παγκόσμια εμπειρία οδηγούν σε ένα συμπέρασμα: Όποια χώρα θέλει να αναπτύξει ένα δυναμικό συγκριτικό πλεονέκτημα, αυτό μπορεί να το κάνει. Ή διαφορετικά αν μια χώρα, θέλει να αναπτύξει έναν κλάδο ή ένα προϊόν, όπου παρουσιάζει υστέρηση, αυτό είναι εφικτό.

Έχοντας υπόψη το παραπάνω σημειώνεται το εξής: Καρδιά της ηλεκτρομηχανικής είναι η αεροναυπηγική. Πριν κάποια χρόνια η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) ήταν η κυρίαρχή του είδους της στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Έχει όλα τα εχέγγυα να κατακτήσει την πρότερη θέση της, δίνοντας ζωή σε δεκάδες επιχειρήσεις της ηλεκτρομηχανικής όλης της χώρας. Λαμβάνοντας τέλος κατά νου τα εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας, η αναγέννηση της ΕΑΒ σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας με εξωστρεφή προσανατολισμό, εύλογα θα εξυπηρετήσει κι άλλους σκοπούς.

Από την άλλη, πέρα από τον τουρισμό, τη γεωργία, την ενέργεια και των logistics (νέος δυναμικός κλάδος λόγω των πρόσφατων εξελίξεων στα δυο κεντρικά λιμάνια της χώρας), δεκάδες προκλήσεις μπορούν να οδηγήσουν στην αναβίωση της ελληνικής βιομηχανίας, από τα ναυπηγεία, την κλωστοϋφαντουργία, τα οχήματα κ.ά..

Μικρές μονάδες που ήδη λειτουργούν σε κλάδους με χαμηλή συμμετοχή στην εγχώρια παραγωγή αποδεικνύουν τα προαναφερθέντα. Αρκεί να υιοθετηθεί μια ανάλογη πολιτική κινήτρων, συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο, συνοδευόμενη από μια πολιτική εξωστρέφειας, (βλ. http://www.mardas.eu/PDF/Metra1516/Kinitra_Eksostrefias_Mardas_2016.pdf)

Ως προς τους κλάδους που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν, οι επιλογές υπέρ της παραγωγής βιομηχανικών προϊόντων, δημιουργώντας είτε νέα δυναμικά συγκριτικά πλεονεκτήματα ή αναδεικνύοντας τα υφιστάμενα παραδοσιακά, χαράσσουν το σημείο εκκίνησης κάθε προσπάθειας. Κύριο πλεονέκτημα της χώρας στο χώρο αυτό παραμένει το πλούσιο ανθρώπινο κεφάλαιό της, ικανό να οδηγήσει στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων.

Σημειώνεται βέβαια, ότι τα πολλά δισεκατομμύρια ευρώ επενδύσεων που χρειάζεται η χώρα, δεν κτίζονται μόνο με τις παραπάνω πολιτικές. Εδώ για να ξανακερδηθεί ο χρόνος που χάθηκε, απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις, όχι πια σε δρόμους και γεφύρια, αλλά σε εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες. Οι πολιτικές του μικρού και μετρίου δεν έχουν θέση σε αντιλήψεις, που επιδιώκουν να κτίσουν μια διαφορετική επενδυτική προσπάθεια που βασίζεται σε μεγάλα νούμερα.

Η ανάπτυξη λοιπόν δυναμικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων σε μεγάλη έκταση δείχνει τον δρόμο προς τις νέες κατευθύνσεις. Οι υπηρεσίες σε συνδυασμό τις κατασκευές αναλυτικότερα, μπορούν να αναδείξουν τέτοιας μορφής πλεονεκτήματα. Μια νέα Σαντορίνη λόγου χάρη, κτισμένη κατά τα πρότυπά της υφιστάμενης, σε πλαγιές περιοχών σημερινής μηδαμινής αξίας, είναι ένα παράδειγμα μεγάλου κατασκευαστικού έργου που προσφέρει εμπορεύσιμες υπηρεσίες τουρισμού.

Από την άλλη, τουριστικά χωριά, που θα φιλοξενούν ξένους τουρίστες καθ’ όλη τη χρονιά είναι μια δεύτερη επιλογή. Επίσης, ανταλλαγή τουριστικών χωριών που θα κτισθούν από εμάς, έναντι οπλικών συστημάτων (Job for Job) εισάγει μια άλλη δομή στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.

Ακόμη, η πρόταξη της χώρας ως κέντρο της τέχνης, της φιλοσοφίας και του πολιτισμού αποτελεί μοναδικό της πλεονέκτημα. Το κτίσιμο ενός «Νησιού» για τον σκοπό αυτό, κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, (βλ. αναλυτικότερα για όλα τα προαναφερθέντα http://www.mardas.eu/PDF/Metra1516/Stratigiki_Anaptiksis_Mardas_July_October_2015.pdf).

Πηγή της πολιτικής είναι ο άνθρωπος και ο τρόπος της σκέψης του. Διεθνώς παρατηρείται ότι πολιτικοί, που κινούνται όμως στις σιδηροτροχιές της πεπατημένης, δεν έδωσαν τις προσήκουσες λύσεις για τη χώρα τους. Το ίδιο ισχύει και με τους αιωνόβιους πολιτικούς, οι οποίοι έχουν εχθρό τις καινοτόμες λύσεις, ζώντας σε καθεστώς απαρχαιωμένων αντιλήψεων και ατολμίας, χαρακτηριστικά που διαπερνούν κάθε κουρασμένο και εκτός σύγχρονων αντιλήψεων μυαλό.

Διαμορφώνονται σταδιακά και σταθερά οι συνθήκες για την έξοδο της χώρας στις αγορές και την ουσιαστική ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία. Αυτός είναι ο στόχος της κυβέρνησης και προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται και οι πιέσεις προς τους εταίρους και δανειστές μας.

Mετά την τελευταία απόφαση του eurogroup, η κυβέρνηση δρομολογεί την έξοδο της χώρας από την κρίση και τα μνημόνια, δίνοντας έμφαση στο σκέλος της ανάπτυξης καθώς οι εταίροι μας δεσμεύτηκαν να στηρίξουν με πολλούς τρόπους τις αναπτυξιακές προσπάθειες. Η στήριξη της επιχειρηματικότητας αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης και ιδιαίτερα η ενίσχυση της νεανικής επιχειρηματικότητας. Κύριος στόχος της νέας αναπτυξιακής πολιτικής της κυβέρνησης θα είναι η μείωση της ανεργίας και η αποκατάσταση συνθηκών πλήρους απασχόλησης.

Η ανεργία των νέων- και άλλων ηλικιών- είναι ο κύριος παράγοντας της μεγάλης και αυξανόμενης μεταναστευτικής εκροής των τελευταίων 5-6 χρόνων. Καθώς η Ελλάδα διανύει τον όγδοο χρόνο της κρίσης, τα ηθικά και υλικά αποθέματα της κοινωνίας έχουν εξαντληθεί και η μετανάστευση λόγω ανεργίας περιορίζει σημαντικά τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, καθώς είναι σαφές ότι συνεπάγεται την απώλεια μορφωμένων και καταρτισμένων στρωμάτων του πληθυσμού.

Εκτός από την προσπάθεια ης αναστροφής του κύματος «διαρροής εγκεφάλων», (brain drain) επιδίωξη είναι και η αξιοποίηση των ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού ενόσω ακόμη ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό, ως ενδιάμεσος στόχος για την επαναπροσέλκυσή τους στη χώρα αλλά και για τη δυναμική που μπορεί να προσδώσει στην παραγωγική αναδιάρθρωση.

Στόχος μας είναι η ενίσχυση των επιχειρήσεων με σκοπό να γίνουν πιο καινοτόμες και εξωστρεφείς, με τη συνδρομή και της αναγκαίας αναδιάρθρωσης του τραπεζικού τομέα, την παροχή κινήτρων για δραστηριοποίηση σε ανταγωνιστικούς τομείς, τη βελτίωση της νομοθεσίας για στρατηγικές επενδύσεις (fast track) αλλά και περαιτέρω με τη βελτίωση του κανονιστικού περιβάλλοντος. Επιδιώκουμε, με θεσμικές παρεμβάσεις, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, την επιτάχυνση της απόδοσης δικαιοσύνης και την ανάπτυξη μιας ενεργητικής βιομηχανικής πολιτικής στους τομείς που διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το νέο αναπτυξιακό μοντέλο θα πρέπει να προωθεί τα εμπορεύσιμα αγαθά και υπηρεσίες και θα στηριχθεί στην ενδυνάμωση της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων, στην ενίσχυση του εγχώριου παραγωγικού δυναμικού και των συνεργασιών μεταξύ των επιχειρήσεων.

Η Ελλάδα βρίσκεται πλέον σ΄ ένα σημείο που μας επιτρέπει να σχεδιάσουμε με σταθερά βήματα την ομαλή και οριστική έξοδο της Ελλάδας από την περιπέτεια της κρίσης.

Οι δυνατότητες που προσφέρει η ελληνική οικονομία είναι πολλές και το ενδιαφέρον τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας είναι μεγάλο. Η Ελλάδα παραμένει, παρά την κρίση, μια χώρα με τεράστιες προοπτικές, μια χώρα που κανένας σοβαρός επενδυτής δεν πρόκειται να αγνοήσει. Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις στην Ελλάδα, την περίοδο 2010-14 μειώθηκαν κατά 67% και χρειάζεται σκληρή δουλειά για να ανατραπεί η κατάσταση γενικευμένης αποεπένδυσης που σημειώθηκε τα προηγούμενα χρόνια.

Η οικονομία μας επιζητεί να ζήσει μια νέα πρόκληση. Τα 80 δις ευρώ ιδιωτικών επενδύσεων που απαιτούνται για την επόμενη πενταετία, μαζί με τα 20 δις του νέου ΕΣΠΑ, θεωρούνται απλά ως ένα καλό σημείο εκκίνησης και μόνο. Κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη είναι και η μέγιστη δυνατή αξιοποίηση και στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας. Τα τελευταία χρόνια πολλοί νέοι βρίσκουν διέξοδο στην ελεύθερη αγορά με πρωτότυπες επιχειρηματικές ιδέες αρκετές από τις οποίες διαγράφουν μια επιτυχημένη πορεία παρά τις δυσκολίες της κρίσης. Οι νέοι αυτοί που παρά τα προβλήματα επιχειρούν και πετυχαίνουν και πρέπει η πολιτεία να τους στηρίξει με όσα μέσα διαθέτει στο πλαίσιο της επενδυτικής στρατηγικής.

Οι ταχύτητες όμως με τις οποίες οφείλει να κινηθεί η κυβέρνηση, πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα, αποτελούν τον κύριο παράγοντα επιτυχίας του όλου εγχειρήματος των επενδύσεων. Αυτές, σε συνδυασμό με μια άλλη αναπτυξιακή κουλτούρα μπορούν να δώσουν άμεσα αποτελέσματα ακόμη και στη βραχυχρόνια περίοδο.

Οι πολιτικές υπέρ των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ), των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), σε συνδυασμό με τα μέτρα υπέρ της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, κινούνται εύλογα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η οικονομία όμως απαιτεί θεαματικές προσπάθειες αναζωογόνησης της.

Ειδικότερα, η γραφειοκρατία στην αδειοδότηση των νέων επενδύσεων αγγίζει τα όρια της διαστροφής, θεωρούμενη ως ο τρίτος παράγοντας δημιουργίας μη φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. (βλ. Global Competitiveness Report). Κληρονομήθηκε ένα θεσμικό πλαίσιο, που θέλει γκρέμισμα και κτίσιμο εξαρχής, χωρίς φυσικά το παραμικρό κόστος.

Πρόσφατα μια μεγάλη τουριστική επένδυση η Atalanti Hills, χρειάστηκε 12 χρόνια «χαρτοπολέμου» για να κάνει το πρώτο της βήμα. Μια άλλη επένδυση στο αλουμίνιο χρειάστηκε 68 άδειες για να ολοκληρωθεί.

Το δεύτερο μεγάλο βήμα αφορά στην απλούστευση των φορολογικών διαδικασιών (5ος ανασταλτικός παράγοντας σύμφωνα με το Global Competitiveness Report), που παιδεύουν εταιρείες και πολίτες. Όσο στις ΔΟΥ συνωστίζεται ο κόσμος σε ουρές και όσο η καθημερινότητα ακολουθεί τους παλιούς ρυθμούς, τόσο η αναγκαιότητα για ριζοσπαστικές αλλαγές γίνεται και πιο επιτακτική.

Αυτά τα δυο βήματα δημιουργούν το απαραίτητο φιλικό περιβάλλον πάνω στο οποίο θα κτιστεί η οποιαδήποτε πολιτική επενδύσεων. Δίνουν το σήμα ότι κάτι ουσιαστικό αλλάζει.

Απομένουν ακολούθως να τεθούν σε εφαρμογή οι κύριες στρατηγικές επιλογές. Η πολιτική υπέρ των νεοφυών επιχειρήσεων, αν και με μεγάλη καθυστέρηση δεκαετίας, αρχίζει να αποδίνει κάποιους καρπούς. Απαιτείται όμως το κτίσιμο εκείνης της βιομηχανίας που θα απορροφήσει τις νέες καινοτόμες λύσεις που προτείνονται.

Τόσο η οικονομική θεωρία, όσο και η παγκόσμια εμπειρία οδηγούν σε ένα συμπέρασμα: Όποια χώρα θέλει να αναπτύξει ένα δυναμικό συγκριτικό πλεονέκτημα, αυτό μπορεί να το κάνει. Ή διαφορετικά αν μια χώρα, θέλει να αναπτύξει έναν κλάδο ή ένα προϊόν, όπου παρουσιάζει υστέρηση, αυτό είναι εφικτό.

Έχοντας το παραπάνω υπόψη σημειώνεται το εξής: Καρδιά της ηλεκτρομηχανικής είναι η αεροναυπηγική. Πριν κάποια χρόνια η ΕΑΒ ήταν η κυρίαρχή βιομηχανία του είδους της στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Έχει όλα τα εχέγγυα να κατακτήσει την πρότερη θέση της, δίνοντας ζωή σε δεκάδες επιχειρήσεις της ηλεκτρομηχανικής όλης της χώρας. Λαμβάνοντας τέλος υπόψη τα εξοπλιστικά προγράμματα της Τουρκίας, η αναγέννηση της ΕΑΒ εύλογα θα εξυπηρετήσει κι άλλους αμυντικούς σκοπούς.

Από την άλλη, πέρα από τον τουρισμό και την ενέργεια, δεκάδες προκλήσεις μπορούν να οδηγήσουν στην αναβίωση της ελληνικής βιομηχανίας, από τα ναυπηγεία, την κλωστοϋφαντουργία, τα οχήματα, την ηλεκτρομηχανική κ.ά.. Μικρές μονάδες που ήδη λειτουργούν σε κλάδους με χαμηλή συμμετοχή στην εγχώρια παραγωγή (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία NAMCO) αποδεικνύουν τα προαναφερθέντα. Αρκεί να υιοθετηθεί μια ανάλογη πολιτική κινήτρων, συμβατή με το κοινοτικό δίκαιο, συνοδευόμενη από μια πολιτική εξωστρέφειας.


Διεύθυνση πολιτικού γραφείου: Εγνατίας 76 (2ος όροφος)
Περιοχή: Θεσσαλονίκη
Τ.Κ.: 54124
E-mail επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλέφωνο γραφείου: 2310225223
Κινητό τηλέφωνο: 6972555051
Επίσημη ιστοσελίδα:
Άμεση επικοινωνία με τον υποψήφιο

Μπορείτε να στείλετε μήνυμα στον υποψήφιο μέσω της παρακάτω φόρμας επικοινωνίας. Όλα τα πεδία είναι απαραίτητα.

Είσαι Υποψήφιος;

Είσαι υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές; Θέλεις να γνωρίζουν οι ψηφοφόροι το βιογραφικό, τη δράση, την παρουσία σου στα κοινά; Σου δίνουμε τη δυνατότητα προβολής στο Candidate.gr έτσι ώστε όλοι οι ψηφοφόροι, όπου και αν κατοικούν, να μπορούν εύκολα και γρήγορα να αναζητήσουν το προφίλ σου, να μάθουν ποιος είσαι, τι κάνεις και γιατί να σε επιλέξουν!

Εγγραφή